Virtual reality wint snel aan populariteit, en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. De mogelijkheid om in een digitale wereld te stappen, in plaats van die alleen maar op een scherm te bekijken, heeft veel potentiële voordelen voor bedrijven uit verschillende sectoren. Het is begrijpelijk dat VR een intimiderend vooruitzicht kan zijn voor bedrijven die niet zeker zijn hoe het hen kan helpen. Virtual reality is immers nog een vrij nieuw concept en bedrijven zullen moeten investeren in gespecialiseerde software en geschikte hardware, zoals headsets. In dit artikel leggen we uit wat virtual reality is, wat de voordelen zijn van het gebruik van VR in het bedrijfsleven.
Wat is virtual reality?
Virtuele realiteit (vaak afgekort tot VR) is een kunstmatige, door de computer gegenereerde simulatie van een levensechte omgeving of een ingebeelde omgeving. Mensen die VR ervaren, zullen vaak echte of denkbeeldige fysieke activiteiten ondernemen door interactie met de gesimuleerde omgeving of apparatuur. VR kan worden gebruikt om een meeslepende ervaring te creëren waarin mensen kunnen interageren met een computer gegenereerde omgeving. VR-systemen kunnen worden gebruikt om werknemers op te leiden, nieuwe producten te ontwerpen of nieuwe architecturale ontwerpen te maken. Mensen die VR ervaren, kunnen het gevoel hebben dat ze op een andere plaats zijn of dat ze daadwerkelijk doen wat ze in de virtuele omgeving zien. Virtuele realiteit verschilt van augmented reality, een interactieve ervaring waarbij een persoon een echte omgeving ziet en er virtuele objecten aan worden toegevoegd. Virtuele realiteit blokkeert de echte wereld, terwijl augmented reality deze aanvult met virtuele beelden.
Hoe kan VR een bedrijf helpen?
Je kunt zelf ook een VR training produceren! VR biedt een uiterst meeslepende manier om werknemers te trainen, waarbij een veel realistischere ervaring wordt geboden dan een tweedimensionaal scherm ooit zou kunnen. Het kan ook worden aangepast aan specifieke behoeften en trainingsdoelen, waardoor het een ongelooflijk flexibel en waardevol hulpmiddel is. Een VR training produceren is mogelijk onder leiding van een VR training ontwikkelaar.
VR is daarnaast een fantastische mogelijkheid voor branding. Je kunt een virtuele omgeving afstemmen op de behoeften van het specifieke publiek en een ervaring creëren die meer gepersonaliseerd is.
VR biedt ook de mogelijkheid om nieuwe producten te ontwerpen en bestaande producten opnieuw te ontwerpen, zodat je potentiële problemen vooraf al kunt identificeren. Je kunt ook volledige simulaties creëren om nieuwe producten en ontwerpen uit te testen op een veel praktischere manier. Dit zal veel tijd besparen in het proces van het ontwikkelen van een nieuw product.